Etap I. Uzyskanie warunków zabudowy:
– Jeżeli gmina ma plan miejscowy należy złożyć wniosek o wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego. Wniosek z reguły składamy w gminie w wydziale planowania przestrzennego.
– Jeśli nie ma planu miejscowego należy złożyć wniosek o wydanie warunków zabudowy. Potrzebne nam będą następujące dokumenty:
Mapa geodezyjna
Wyrys z zasadniczej mapy geodezyjnej musimy dołączyć do wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Mapę tę możemy otrzymać w powiatowym ośrodku dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej. Są na niej uwidocznione wszystkie budynki, sieci i przyłącza. Do celów projektowych będzie nam potrzebna mapa zaktualizowana. Na takiej mapie nie są uwzględnione obiekty, które zostały dawno rozebrane, natomiast znajdują się na niej nowe zabudowania. Za sporządzenie aktualnej mapy trzeba będzie zapłacić uprawnionemu geodecie.
Z wnioskiem występujemy do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
Co jest potrzebne?
Do wniosku dołączamy wyrys z mapy zasadniczej lub w razie jego braku wyrys z mapy ewidencyjnej.
We wniosku musimy określić:
Decyzja może być wydana, kiedy działka:
Gdzie można postawić dom?
Jest jeszcze warunek dotyczący tzw. dobrego sąsiedztwa, to znaczy, że co najmniej jedna sąsiednia nieruchomość dostępna z tej samej drogi publicznej musi być zabudowana w taki sposób, by na tej podstawie było można ustalić parametry nowej zabudowy. Jeżeli któryś z tych warunków nie jest spełniony, urzędnicy mogą odmówić wydania decyzji o warunkach zabudowy. Dlatego warto te parametry jeszcze przed zakupem działki sprawdzić w urzędzie gminy. Czasem inwestorowi wydaje się, że działka nie ma np. dostępu do drogi publicznej, jednak wkrótce będzie go miała i to jest dla urzędników wystarczające. O wydanie decyzji o warunkach zabudowy może się ubiegać osoba, która dopiero planuje zakup działki, nie musi to być jej właściciel. O pozostałe dokumenty może występować jedynie osoba mająca prawo do nieruchomości. Decyzja wydawana jest po konsultacji z wojewodą, marszałkiem województwa i starostą.
Co utrudnia wydanie decyzji?
Jeżeli działka leży na obszarze objętym ochroną konserwatorską – potrzebna jest opinia wojewódzkiego konserwatora zabytków, jeśli w granicach parku narodowego – opinia dyrektora parku, natomiast gdy przylega do drogi publicznej – opinia właściwego zarządcy drogi. Decyzję otrzymuje inwestor i sąsiedzi. Każda ze stron w ciągu 14 dni może się od niej odwołać do samorządowego kolegium odwoławczego, nie podając szczegółowego uzasadnienia. Na decyzję kolegium można wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego, a wyrok tego sądu można zaskarżyć do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Nawet jeśli odwołanie zostanie uznane za bezzasadne, przedłuży znacznie całą procedurę. Jeśli żadna ze stron nie złoży odwołania, decyzja staje się prawomocna. Decyzja o warunkach zabudowy jest bezterminowa, ale może wygasnąć, gdy inny inwestor dostanie pozwolenie na budowę na tej działce albo dla terenu zostanie uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, którego ustalenia będą inne niż w wydanej decyzji. W tym ostatnim wypadku decyzja nie wygaśnie, gdy inwestor uzyskał już ostateczne pozwolenie na budowę.
Ile to trwa?
Urząd ma na wydanie decyzji o warunkach zabudowy dwa miesiące, w praktyce jednak ze względu na konsultacje z wieloma organami, z których każdy ma na zajęcie stanowiska dwa tygodnie, procedura przeciąga się do czterech-sześciu miesięcy. Wydanie decyzji może również zostać wstrzymane, kiedy gmina ma wkrótce sporządzić plan zagospodarowania miejscowego. Jednak jeżeli w ciągu dwóch miesięcy od zawieszenia postępowania gmina nie podejmie uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego, wtedy urząd musi podjąć zawieszone postępowanie i rozpoznać wniosek.
Ile to kosztuje?
Wnioski i decyzje w sprawach budownictwa mieszkaniowego są bezpłatne.
Uwaga! Decyzja o warunkach zabudowy jest niezbędna również do:
Co znajdziesz w decyzji o warunkach zabudowy?
Etap II. Projekt domu:
Projekt budowlany
Jest niezbędny, aby uzyskać pozwolenie na budowę. Musi być zgodny z warunkami zabudowy. Każdy projekt składa się z dwóch części:
Możemy wybrać projekt indywidualny, jeśli chcemy, aby dom był niepowtarzalny albo mamy szczególne wymagana co do domu.
Możemy też wybrać projekt gotowy, powtarzalny.
Wydają je miejscowe przedsiębiorstwa zarządzające sieciami energetycznymi, gazowymi, gospodarki wodnej.
W warunkach tych określa się:
Projekty przyłączy muszą spełniać warunki wyznaczone przez przedsiębiorstwa i trzeba zgłosić zamiar ich budowy, a następnie podpisać umowę z regionalnym zakładem zarządzającym sieciami.
ETAP III. Pozwolenie na budowę:
Pozwolenie na budowę
Bez niego nie można rozpocząć prac budowlanych. Wniosek składamy w starostwie powiatowym w wydziale architektury i budownictwa. Decyzje w sprawach pozwolenia na budowę domów mieszkalnych są bezpłatne. Do wniosku trzeba dołączyć:
Etap IV. Rozpoczęcie budowy:
Według Prawa Budowlanego (Artykuł 17) uczestnikami procesu budowlanego są:
Uzyskane pozwolenie na budowę jest ważne przez 3 lata i w tym czasie inwestor powinien przystąpić do realizacji inwestycji. Oznacza to, że decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie zostanie rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, lub jeśli budowa zostanie przerwana na dłużej niż 3 lata. Rozpoczęcie lub wznowienie budowy, w stosunku do której decyzja wygasła, może nastąpić dopiero po uzyskaniu nowej decyzji o pozwoleniu na budowę.
Inwestor musi zapewnić właściwy nadzór i wykonawstwo robót budowlanych. Jest także zobowiązany zapewnić kierowanie budową (lub robotami) oraz nadzór nad robotami przez osoby posiadające uprawnienia budowlane w odpowiednich specjalnościach. W wypadku zmiany kierownika budowy (robót) lub inspektora nadzoru inwestorskiego, czy też projektanta sprawującego nadzór autorski, inwestor powinien bezzwłocznie zawiadomić na piśmie organy państwowego nadzoru budowlanego wydające pozwolenie na budowę – podając, kiedy nastąpiła zmiana i dołączając do zawiadomienia oświadczenia tych osób o przyjęciu obowiązków.
Inwestor obowiązany jest zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego oraz projektanta sprawującego nadzór autorski (w przypadku projektu gotowego będzie nim projektant adaptujący projekt), co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem robót. Do zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia robót budowlanych należy dołączyć pisemne oświadczenia:
Dziennik budowy
Składając zawiadomienie o rozpoczęciu robót, inwestor powinien równocześnie wystąpić o wydanie dziennika budowy. Od tego momentu będzie to urzędowy dokument przebiegu robót budowlanych, uwzględniający wszelkie zdarzenia i okoliczności zachodzące w toku budowy. Dziennik przekazuje się na czas budowy kierownikowi budowy, który odpowiada za jego prawidłowe prowadzenie i przechowywanie. Na pierwszej stronie dziennika zamieszcza się dane wykonawcy lub wykonawców oraz osób sprawujących kierownictwo budowy i robót, nadzór autorski i inwestorski – podając ich specjalności i numer uprawnień budowlanych. Osoby te potwierdzają podpisem i datą przyjęcie powierzonych im obowiązków. W trakcie budowy inwestor ma prawo wstępu na budowę i dokonywania wpisów w dzienniku budowy.
Rozpoczęcie budowy następuje z chwilą podjęcia prac przygotowawczych na terenie budowy. Należy pamiętać, że prace przygotowawcze mogą być wykonane tylko na terenie objętym pozwoleniem na budowę. Do prac tych zalicza się:
Rozpoczęcie dostaw energii, wody, ciepła lub gazu może nastąpić jedynie po okazaniu pozwolenia na budowę. Kolejnym etapem jest: Wybór metody budowania.
ETAP V. Zakończenie budowy:
– Na 14 dni przed wprowadzeniem się do nowo wybudowanego domu należy zgłosić w starostwie zakończenie budowy, potrzebne dokumenty: protokoły odbioru dostawców mediów, oświadczenie kierownika budowy stwierdzające wykonanie budynku zgodnie z projektem, dziennik budowy oraz inwentaryzacje powykonawcze przyłączy oraz budynku, które wykonuje geodeta.
Każdy kto chce zbudować dom, musi zgromadzić wiele dokumentów (projekt, uzgodnienia, decyzje). Dlatego też znajomość przepisów prawa budowlanego może ułatwić załatwianie formalności związanych z budową i porozumiewanie się z wykonawcami. Inwestor zorientowany w przepisach prawnych budzi respekt wśród urzędników i budowlańców. Nie traci czasu na bieganie po urzędach i dopytywanie się o każdy drobiazg. Nie popełnia błędów, które mogą go dużo kosztować.
Jaki dokument |
Kto wydaje |
Co złożyć |
Uwagi |
|
1a |
Wypis i wyrys z planu miejscowego |
gmina – wydział architektury lub urbanistyki |
zamówienie |
trzeba wnieść opłatę skarbową |
1b |
Decyzja o warunkach zabudowy |
gmina – wydział architektury lub urbanistyki |
wniosek |
potrzebna tylko wtedy, gdy nie ma planu miejscowego; bez opłaty * |
2 |
Mapa geodezyjna w skali 1:500 |
starostwo – wydział geodezji albo powiatowy ośrodek dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej |
zamówienie |
do celów projektowych musi być zaktualizowana przez geodetę. |
3 |
Techniczne warunki przyłączenia do sieci energetycznej, gazowej i wodno-kanalizacyjnej |
lokalne przedsiębiorstwa |
wnioski, dokument potwierdzający prawo własności, np. wypis z księgi wieczystej, mapa sytuacyjna |
opłata wg cennika przedsiębiorstwa |
4 |
Wyłączenie gruntu z produkcji rolnej |
starostwo – wydział gospodarki gruntami |
wniosek |
decyzja bezpłatna, jeśli do 0,05 ha pod budowę domu jednorodzinnego |
5 |
Zezwolenie na wycięcie drzew |
gmina – wydział ochrony środowiska |
wniosek |
bez opłat, jeśli wycinka nie wiąże się z prowadzeniem działalności gospodarczej |
6 |
Uzgodnienie projektu:
|
odpowiednie jednostki organizacyjne |
– |
uzgodnienie może mieć formę postanowienia lub odpowiedniej adnotacji z pieczątką na projekcie; konieczność uzgodnień zleży od rodzaju inwestycji; wydawane bezpłatnie |
7 |
Pozwolenie na budowę |
starostwo – wydział architektury i budownictwa |
wniosek wg urzędowego wzoru, oświadczenie o prawie do nieruchomości, projekt, uprawnienia i zaświadczenia o przynależności projektanta do izby zawodowe, dokumenty z pkt.: 1a/1b oraz 2 i 3 |
budynki mieszkalne bez opłat |
8 |
Odwołanie od decyzji o pozwoleniu na budowę |
wojewoda |
pismo |
budynki mieszkalne bez opłat |
9 |
Zmiana decyzji o pozwoleniu na budowę |
starostwo – wydział architektury i budownictwa |
wniosek, projekt zamienny |
potrzebna, jeśli mają być wprowadzone istotne zmiany w projekcie |
10 |
Przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę |
starostwo – wydział architektury i budownictwa |
wniosek |
musi być zgoda poprzedniego inwestora |
11 |
Zawiadomienie o terminie rozpoczęcia robót (rozbiórki) wymagających pozwolenia na budowę |
powiatowy inspektorat nadzoru budowlanego |
urzędowy formularz lub własne pismo, oświadczenie kierownika o przyjęciu obowiązków, zaświadczenie o jego przynależności do izby samorządu zawodowego |
roboty można rozpocząć po upływie 7 dni od złożenie wniosku |
12 |
Dziennik budowy |
organ, wydający pozwolenie na budowę -starostwo |
– |
za prowadzenie dziennika odpowiada kierownik budowy |
13 |
Tablica informacyjna |
zamawia się prywatnie |
– |
za umieszczenie tablicy odpowiada kierownik budowy |
14 |
Inwentaryzacja powykonawcza |
geodeta |
– |
dołącza się ją do zawiadomienia o zakończeniu budowy; kosz wg cen rynkowych |
15 |
Odbiory instalacji: elektrycznej, gazowej, wodno-knalizacyjnej oraz przewodów kominowych |
przedstawiciel zakładów, kominiarz |
– |
protokoły odbiorów dołącza się do zawiadomienia o zakończeniu budowy; koszt wg cennika przedsiębiorstwa |
16 |
Zgłoszenie zakończenia robót budowlanych |
powiatowy inspektorat nadzoru budowlanego |
urzędowy formularz lub własne pismo, oświadczenie kierownika o przyjęciu obowiązków, zaświadczenie o jego przynależności do izby samorządu zawodowego |
do użytkowania można przystąpić, jeśli urząd w ciągu 21dni od zgłoszenia zakończenia robót nie wniesie sprzeciwu |